Jag och Johan på föreläsning ^^

Föreläsningen på Stene igår var jättebra!
Mats-Erik Nilsson som har skrivit Den hemlige kocken och Äkta vara föreläste på Träteatern, om maten vi äter idag, alla tillsattser m.m. Jätteintressant!
Det blev mycket prat om hur lite råvaror som används i den mat vi äter idag, halv- eller helfabrikat är allt nu för tiden. Jag vill inte äta skolans mat längre, det skulle vara roligt om man frågade efter en innehållsförteckning till ex gårdagens lunch, stekta grillkorvar (stekta och stekta vet jag nog inte, värmeskåps lagade passar bättre!) med pulvermos. PULVERMOS!
Vart hittar vi näringen i den måltiden, ja säg det, ett mysterium. Men om man nu skulle få en innehållsförteckning på pulvermoset och sedan gå till rektorn och visa upp det, undra vad han skulle göra?

Ja ja.... E-nummer överallt vilken produkt man än kollar på så innehåller den tillsatser E-nummer. En intressant sak som Mats nämde var att i guacamole (avocadoröra som man äter till taco) Är ju som sagt en avocadoröra. Inga konstigheter med det kan man ju tycka men den burken innehåller bara, BARA, 1,5 % avocado, resten är tillsatser.
Det finns 300 olika tillåtna E-nummer inom EU. Knäppt! Men tid är pengar, kycklingarna lever bara i 30 dagar innan de slaktas från det att de har kläckts. Han visade en film också, om kycklingindustrin i NORGE, jag trodde att Norge var ett trevligt land, men icke så icke. Ska försöka hitta klippet på nätet.

Jag kommer att kolla extra noga på innehållsförteckningen när jag handlar. Men man måste ju akta sig för allt nu för att överleva! En hudkräm från vasselina (den gröna i rustareklamen) Har ett ämne i sig som kan ge hormonrubbningar, inte undra på att jag fick en allergisk reaktion!
Vart är dagens samhälle påväg???

Gå in på Mats-Eriks hemsida och läs mer! http://www.aktavara.org

Inttressant var det, en tankeställare. Om ni har chansen så borde ni gå och lyssna! ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0